12. Qisas


Pengertian

      Qisas bermaksud melakukan tindakan sama yang berbentuk serangan fizikal terhadap seseorang seperti yang dilakukannya terhadap orang lain
      Tindakan ini merangkumi perbuatan yang melibatkan pembunuhan atau kecederaan pada fizikal seseorang


Syarat-syarat qisas

Terdapat 4 syarat :
  1. Individu yang dihukum qisas  mestilah orang yang tertakluk dengan hukum syarak (mukallaf) iaitu baligh dan berakal.
  2. Ini bermaksud qisas tidak boleh dijalankan terhadap kanak- kanak dan orang gila, walaupun mereka melakukan jenayah yang boleh dikenakan qisas.
  3. Ini adalah kerana baligh dan berakal adalah asas dalam menentukan tanggungjawab

Rasulullah saw berfirman :
رُفِعَ القَلَمُ عَن ثَلَاثَةٍ عَن ثَلاَثَةٍ عَن النَّائِمِ حَتَّى يَستَيقِظَ وَعَن الصَّبِيِّ حَتَّى يَحتَلِمُ وَعَن المَجنُونِ حَتَّى يَعقِلَ
 “Pena telah diangkat daripada tiga jenis orang, orang yang tidur sehingga dia bangun, kanak- kanak sehingga dia berakal dan orang gila sehingga dia berakal atau sedar”
4.    Orang gila dan kanak-kanak yang melakukan jenayah tersebut seperti pembunuh dalam pembunuhan tanpa niat.


Sebagai contoh :
      Ketika jenayah tersebut dilakukan, mereka masih kanak-kanak atau gila. Ini bermakna orang yang membunuh ketika kanak-kanak tidak akan dihukum setelah baligh
      Begitu juga orang gila yang membunuh tidak akan dihukum setelah dia sedar. Walau bagaimanapun,bagi jenayah yang dilakukan oleh orang yang berakal dan kemudian menjadi gila, dia akan tetap dikenakan qisas walaupun pada ketika dihukum dia disahkan gila
      Bagi orang yang membunuh ketika mabuk pula, dia akan tetap dikenakan qisas sekiranya dia mabuk kerana sengaja melanggar larangan minum bahan memabukkan
      Pesalah mestilah bukan nenek mangsa iaitu bukan bapa,ibu,datuk ,nenek dan sebagainya kerana mereka tidak akan dikenakan hukuman qisas.

       Rasulullah saw  menjatuhkan hukuman bunuh ke atas anak kerana membunuh bapa tetapi tidak menghukum bunuh bapa kerana membunuh anak.


      Daripada Abdullah bin Abbas ra katanya : “Saya dengar Rasulullah saw bersabda :
لاَتُقَامُ الحُدُودُ فِي المَسَاجِدِ وَلَا يُقتَلُ الوَالِدُ بِالوَلَدِ
“Janganlah hudud dijalankan di dalam masjid dan janganlah seorang bapa dibunuh kerana membunuh anaknya”

      Daripada umar ra katanya: “saya dengar nabi saw bersabda :
لاَ يُقَادُ بِالوَلَدِ الوَالِدُ
“Janganlah seorang bapa dihukum bunuh kerana membunuh anaknya”

      Walaupun  ketiga-tiga hadis ini lemah(daif) dari segi sanad,namun masing-masing menyokong antara satu sama lain menjadikannya kuat .



      Hadis-hadis ini disokong oleh hadis Al-Baihaqi (8/38) denagn sanad hasan daripada Amru bin Syuaib
      Asy-Syafi’e pernah berkata: “Saya belajar daripada beberapa orang ilmuan yang saya temui bahawa seorang bapa tidak akan dibunuh kerana membunuh anaknya dan inilah pendapat saya”
      Mangsa yang dibunuh mestilah seorang yang dijamin nyawanya samada sebagai seorang islam atau orang kafir yang tertakluk dengan perjanjian (zimmah) atau jaminan keselamatan negara islam
      Bagi kafir harbi, nyawa mereka tidak dijamin. Demikian juga dengan orang yang murtad kerana darahnya halal ditumpahkan
      Rasulullah saw bersabda :
      مَن بَدَّلَ دِينَهُ فَاقتُلُوهُ

sesiapa yang menukar agamanya maka hendaklah kamu dibunuh”
·         Hukum ini juga termasuk dalam firman allah swt yang umum

وَقَتِلُوا المُشرِكِينَ كَآفَةً كَمَايُقَتِلُونَكُم كَآفَّةً
 “Dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana  mereka memerangi kamu seluruhnya”
(At-Taubah:36)

      Kafir harbi dan murtad termasuk dalam maksud ayat ini.

      Pembunuh dan mangsa mestilah mempunyai taraf yang sama.Taraf mangsa tidak boleh lebih rendah daripada pembunuh kerana kekufuran atau perhambaan 
      Ini bermakna seorang muslim tidak akan dihukum bunuh apabila membunuh orang kafir,samada orang kafir itu kafir zimmi(orang kafir yang membuat perjanjian(mu’ahid), kafir harbi atau orang kafir yang belum pernah menerima seruan islam
      Begitu juga orang merdeka tidak akan dihukum bunuh kerana membunuh seorang hamba  .


      Ini berdasarkan hadis daripada Ali ra bahawa Rasulullah saw melarang seorang muslim dibunuh kerana membunuh orang kafir

لاَيُقتَلُ حُرٍّبِعَبدَ
“Orang merdeka tidak dibunuh kerana membunuh seorang hamba”

      Firman allah swt:
يَأَ يُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيكُمُ القِصَاصُ فِى القَتلَى الحُرُّ بِالحُرِّ وَالعَبدُ بِالعَبدِ
“Wahai orang yang beriman!diwajibkan kamu menjalankan hukuman “qisas”(balasan yang seimbang) dalam perkara orang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka dan hamba dengan hamba”~al-baqarah :178~


Syarat-syarat qisas bagi jenayah terhadap anggota

      Anggota yang ingin dipotong mestilah sama
      Contohnya :
      Tangan kanan mestilah dengan tangan kanan
      Tangan kiri mestilah dengan tangan kiri
      Jari kelingking mestilah dengan jari kelingking  contoh:
      Tidak dibenarkan tangan kiri dengan tangan kanan
      Tidak dibenarkan memotong ibu jari dengan jari kelingking
      Tidak dibenarkan mencabut kuku jari yang lain daripada yang sepatutnya
      Ini adalah kerana perbuatan ini tidak bertepatan dengan maksud qisas iaitu segala-galanya dilaksanakan dengan tepat



      Tidak boleh melibatkan anggota yang lumpuh dengan anggota yang normal.contohnya, tidak dibenarkan memotong tangan yang normal sebagai sebagai balasan kepada tangan yang lumpuh walaupun pesalah bersetuju
      Walau bagaimanapun,dibenarkan memotong tangan yang lumpuh sebagai balasan kepada tangan yang lebih rendah tahap lumpuhnya
      Anggota yang ingin dipotong mestilah boleh dipotong pada sendinya seperti siku dan pergelangan tangan atau had yang boleh ditetapkan seperti telinga
      Sekiranya kadar kecederaan tidak boleh dipastikan seperti bengkak , luka atau potongan tetapi bukan pada sendi atau had yang boleh dikenal pasti,hukuman qisas tidak boleh dijalankan

      Daripada Nimran bin Jariyah daripada bapanya bahawa seorang lelaki telah menetak seorang lelaki pada lengan bawahnya dengan pedang sehingga putus tetapi bukan pada sendinya.lalu mangsa membuat aduan pada rasulullah saw dan baginda memerintahkan pesalah membayar diyat.mangsa berkata : “saya mahu menuntut qisas” baginda bersabda : “ambillah diyat semoga engkau diberkati allah swt dengannya”

v  Qisas bagi jenayah yang membabitkan nyawa dan anggota hanya dibenarkan bagi jenayah yang dilakukan dengan niat.bagi jenayah tanpa niat atau hampir dilakukan dengan sengaja ,tiada hukuman qisas dibenarkan sebaliknya pesalah dikenakan membayar diyat
v  Sekiranya satu kumpulan turut serta memotong anggota badan seseorang,anggota  mereka semua akan dipotong.hukuman ini sama seperti hukuman bagi satu kumpulan yang membunuh seorang


Kaedah pelaksanaan qisas

      Qisas mestilah dilaksanakan dengan penuh kesaksamaan dengan jenayah yang telah dilakukan dari segi teknikal dan kandungan
      Jenayah memotong anggota akan dibalas dengan memotong anggota yang sama dan pada tempat yang sama.sekiranya persamaan ini tidak dapat disempurnakan,hukuman qisas akan digugurkan
      Apabila lengan atas ditetak sehingga tulangnya pecah dan putus,pesalah akan dipotong pada sikunya kerana sendi siku adalah yang terdekat dengan tempat jenayah,selebihnya pesalah dikenakan membayar hukumah
      Persamaan dari segi teknikal pula adalah hak yang diberikan pada keluarga mangsa.mereka bolah menuntut hak ini jika menghendakinya
      Maksudnya ialah ,pesalah akan dihukum bunuh dengan alat dan cara yang sama yang digunakan untuk membunuh mangsa
      Sekiranya pesalah membunuh dengan pedang,persamaan dari segi teknikal ialah dia akan dihukum bunuh dengan pedang. Demikian juga jika pembunuh dilakukan dengan tembakan,membakar atau mencekik
      Keluarga mangsa berhak menuntut supaya pesalah dihukum dengan cara yang sama dan pemerintah perlu memenuhi permintaaan tersebut
      Bagipembunuh yang menggunakan alat atau cara yang tidak dibenarkan seperti sihir atau apa sahaja cara yang diharamkan,hukuman bunuh hanya dijalankan menggunakan pedang 
  

Pelaksanaan hukuman qisas

      Pelaksanaan qisas mestilah mendapat kebenaran dari pemerintah.sekiranya keluarga mangsa menjalankan qisas tanpa mendapat kebenaran pemerintah,mereka dianggap berdosa dan pemerintah boleh menghukum mereka dengan hukuman yang sesuai(ta’zir) seperti sebatan atau penjara
      Walau bagaimanapun,pemerintah tidak boleh menjatuhkan hukuman bunuh terhadap mereka
      Sekiranya tempat yang berlaku jenayah itu tidak mempunyai pemerintah,keluarga mangsa berhak menjalankan qisas dengan syarat tidak menimbulkan huru-hara
      Hukuman qisas yang dibenarkan dijalankan oleh keluarga mangsa ialah apabila melibatkan nyawa.bagi jenayah yang melibatkan kecederaan pada anggota,menurut pendapatyang sahih,hukuman boleh dijalankan oleh pemerintah atau wakil yang dilantik
      ,Hukuman secara terus dari keluarga mangsa tidak dapat dipstikan benar-benar adil ketika ia dijalankan ke atas pesalah

      ,Mereka tidak berkemahiran tentang kaedah pemotongan untuk melakukan yang sama.berbeza dengan hukuman bunuh kerana masalah ini tidak timbul



Tuntutan bertindih keluarga mangsa
                               
      Sekiranya mangsa mempunyai ramai ahli keluarga dan masing-masing menuntut untuk melaksanakan sendiri hukuman tersebut,mereka perlu melantik salah seorang di antara mereka wakil
      Sekiranya tiada keputusan dicapai,mereka perlu mengundi dan orang yang terpilih akan melaksanakan hukuman tersebut
      Sekiranya salah seorang daripada wali mangsa tidak hadir,hukuman perlu ditangguhkan sehingga dia hadir
      Sekiranya pesalah adalah seorang wanita yang hamil, hukuman perlu ditangguhkan sehingga wanita ini melahirkan anaknya dan menyusukan sehinnga anak ini tidak memerlukannya lagi 
      Demikian juga jika terdapat waris mangsa yang masih kecil,hukuman perlu ditangguhkan sehingga anak ini baligh.begitulah juga jika terdapat waris yang gila,hukuman perlu ditangguhkan  sehingga orang ini sedar
      Dengan ini,pembunuh akan dipenjara sehingga kanak-kanak tadi baligh dan orang gila tadi sedar.


No comments:

Post a Comment