13. Ta'zir




1.0 PENGENALAN
           
            Sebagaimana yang kita ketahui bahawa Islam adalah agama yang paling lengkap(syumul) yang meliputi soal yang berhubung kait dengan ibadah, muamalat, munakahat dan jenayah.
       Jenayah bererti melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah S.WT  atau meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehNya.  Menurut ulama fuqaha pula ialah perbuatan atau perilaku yang jahat yang dilakukan oleh seseorang untuk mencerobohi atau mencabul kehormatan jiwa  atau tubuh badan seseorang yang lain dengan sengaja.
            Undang-undang jenayah syar'iyah atau Kanun Jinayah Syar'iyah ialah undang-undang syarak yang bersabit dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seseorang yang boleh didakwa di bawah kes jinayah syar'iyah.
Hukum jenayah telah dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut para ulama’ fuqaha. Iaitu :
            1- Hukum hudud
            2- Hukum Qisas
            3- Hukum Takzir

2.0 PENGERTIAN TAKZIR

             Takzir dari aspek bahasa berasal daripada kata kerja ‘azara yang bermaksud menolak  atau menghalang.Dari segi istilah ialah hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat kesalahan dan maksiat atau orang yang mencuaikan kewajipan yang tidak ditetapkan hukuman keseksaannya di dalam al-quran dan Hadis atau hukuman yang dikenakan ke atas orang yang melakukan jenayah yang telah ditetapkan keseksaaannya tetapi tidak cukup syarat bagi mengenakan keseksaan itu.
            Pendapat Ibnu Qayyim para ulama telah sepakat bahawa hukuman takzir berlaku dalam tiap-tiap kejahatan yang tidak ada had (hukuman ) menurut besar atau kecilnya kejahatan dan menurut sifat orang yang bersalah atau tidak.
            Sarakhsi pula berpendapat hukuman menurut budi bicara yang patut dikenakan apabila berlaku pencabulan terhadap Allah, atau terhadap orang perseorangan yang hukumannya tidak ditetapkan dan tiada penebusan dosa (kaffarah).



3.0 TAKZIR DALAM AL-QURAN DAN AS-SUNNAH

            Perkataan Takzir tidak pernah dinyatakan didalam Al-quran dan As-sunnah.Namun didalam Al-quran terdapat beberapa jenis kesalahan yang tidak ada hukuman yang ditetapkan baginya dan diserahkan kepada hakim atau pemerintah untuk menghukumnya kepada yang melakukan jenayah.
Contoh :
            1-Hukum takzir didalam Alquran
            Èb#s%©!$#ur $ygÏY»uŠÏ?ù'tƒ öNà6ZÏB $yJèdrèŒ$t«sù ( cÎ*sù $t/$s? $ysn=ô¹r&ur (#qàÊ̍ôãr'sù !$yJßg÷Ytã 3 ¨bÎ) ©!$# tb$Ÿ2 $\/#§qs? $¸JÏm§ ÇÊÏÈ  
16. dan (mana-mana) dua orang di antara kamu Yang melakukan perbuatan Yang keji itu, (setelah sabit kesalahannya) maka hendaklah kamu menyakiti keduanya; kemudian jika mereka bertaubat dan memperbaiki keadaan diri mereka (yang buruk itu), maka biarkanlah mereka; kerana Sesungguhnya Allah adalah sentiasa menerima taubat, lagi Maha Luas rahmatNya. (An-Nisa : 16)
*      Ayat ini menerangkan mengenai 2 orang lelaki yang melakukan hemoseksual.Penetapan hukumnya tidak  secara khusus dan tidak dinyatakan cara dilaksanakan hukumannya.Maka hakim atau pemerintah perlukan meletakkan hukuman bagi kesalahan hemokseksual.
            2- Hukum takzir didalam As-sunnah
Rasulullah s.a.w pernah menjatuhkn takzir kepada Abu Zar r.a dengan sabdanya,
لاَ يُجلَدُ أَحَدٌ فَوقَ عَشَرَةِ أَسوَاطٍ إِلاَّ فِى حَدٍّ مِن حُدُودِ اللَّهِ تَعَالَى

“Sesungguhnya engkau adalah seorang yang terdapat dalam dirimu ciri-ciri jahiliah.” (Diriwayatkn oleh Muslim dan At-Tirmizi).
Rasulullah s.a.w juga bersabda ,

قُولُوا لِمَن بَاعَ وَاشتَرَى فِى المَسجِدِ لاَ أَربَحَ اللَّهُ تِجَارَتَكَ

“Katakankn kepada orang yang menjual dan membeli di masjid,”Mudah-mudahan Allah tidak akan memberikan keuntungan dalam perniagaanmu.” (Diriwayatkan oleh Al-haithani dalam Majma’ Az-Zawaid).

Terdapat orang yang memgumumkan barangnya yang hilang di masjid, Rasulullah s.a.w  bersabda:

لاَ رَدَّ اللَّهُ عَلَيْكَ فَإِنَّ المَسَاجِدَ لَم تُبنَ لِهَذَا

“Semoga ALLAH tidak akan mengembalikan barangmu kerana sesungguhnya masjid tidak dibina untuk tujuan itu.(Diriwayatkn dalam Kanzul Ummal).
HUKUMAN TAKZIR YANG DILAKUKAN OLEH RASULALLAH
- Rasulullah juga memerintahkan sekatan terhadap tiga orang sahabat yang tidak menyertai jihad tanpa uzur syar’i dengan cukup dengan sekatan tersebut.
- Baginda pernah memerintahkan orang lelaki yang berpelilaku seperti wanita menjauhkan diri dari madinah.
- Baginda pernah memenjarakan seorang lelaki selama sehari semalam kerana kes tuduhan.
- Baginda pernah menaikkan nilai denda terhadap orang yang mengambil buah kurma dari pokok sebagai stok makanan….ia merupakan beberapa bentuk takzir yang lain yang pernah rasulullah s.a.w laksanakan.Ini bermaksud untuk mendidik serta memberikan pengajaran kepada kaum muslimin. 


4.0  KESALAHAN YANG TERMASUK DI BAWAH KATEGORI TAKZIR.

Kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah kategori hukuman takzir ialah sebagaimana berikut:
  1. Kesalahan-kesalahan hudud dan qisas yang tidak cukup bukti untuk dikenakan hukuman hudud dan qisas npada pesalah laku.
  2. Kesalahan-kesalahan khalwat, mencuri yang tidak cukup nisab, lesbian dan sebagainya.
  3. Perbuatan-perbuatan yang boleh mengganggu ketenteraman awam seperti mengumpat,berjudi, rasuah, mengedar dan penyalahgunaan dadah.
  
5.0 JENIS-JENIS HUKUMAN TAKZIR

5.1 - Nasihat (al-Wa’z)           : Menasihati orang yang melakukan kesalahan kecil bagi yang pertama kali agar ia tidak mengulangi lagi kesalahan  pada masa akan datang.
5.2 – Teguran (al-Tawbikh )   : Teguran rasmi yang dilakukan oleh hakim dengan mengeluarkan ucapan-ucapan atau melakukan sesuatu tindakan tertentu agar orang yang melakukan kesalahan akan berusaha memperbaiki dirinya.
5.3 -  Ancaman ( al- Tahdid ) : Mengancam orang yang bersalah agar tidak mengulangi             kesalahannya di atas sebab takut dikenakan hukuman.
5.4 - Pemulauan  ( al- Hajr )   : Hukuman pemulauan dikenakan kepada pesalah agar ia berasa tersepit sekiranya ia berterusan atau mengulangi kesalahannya lantaran tidak dapat bermuamalat dengan orang lain dalam masyarakat.
5.5 - Pengisytiharan umum ( al-Tasyhir ) : Membuat pengistiharan kepada umum terhadap kesalahan penjenayah supaya penjenayah berasa malu dan tertekan.
5.6 - Denda dan merampas harta ( al-Gharamah wal-Musadarah ) : Mengenakan denda dalam bentuk wang dan sebagainya atau merampas harta bendanya.
5.7 - Sebat (al-Jald) :  Mengenakan hukuman sebat kepada penjenayah dengan jumlah sebatan yang tertentu.
5.8 - Penjara ( al-Habs ) : Mengenakan hukuman penjara dalam tempoh tertentu mengikut realiti semasa.
5.9 - Buang daerah :  Mengenakan hukuman buang daerah supaya pesalah rasa tertekan, mengalami kesukaran, kesusahan dan terpisah dari kaum keluarga.
5.10 - Bunuh (  al-Ta’zir bil-Qatl ) : Dibenarkan oleh syara' bagi menjaga kemaslahatan awam jika difikirkan sesuai



6.0 Matlamat  Hukum Hudud, Qisas dan Takzir

6.1 Untuk melindung masyarakat daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum ia berlaku.
6.2 Untuk memperbaiki penjenayah dan membetulkan penyelewengan. Ini dapat dilihat daripada kesan yang ditinggalkan oleh hukuman ke atas penjenayah yang memberi pengajaran, memperbaiki dan menghalang seseorang daripada melakukan jenayah.
6.3 Untuk membersih dosa penjenayah dan menyelamatkannya daripada azab akhirat. 
7.0 Peranan undang-undang jenayah Islam mewujudkan keamanan dan kesejahteraan dalam masyarakat

7.1 Undang-undang jenayah Islam menjatuhkan hukuman secara adil dan saksama. Misalnya orang yang membunuh dihukum bunuh balas. Ini menyebabkan warisnya berpuas hati dan hilang perasaan dendam.

7.2 Hukuman jenayah Islam yang kemas dan tegas menyebabkan penjenayah dan orang ramai takut dan gerun untuk mengulangi jenayah. Akhirnya kehidupan masyarakat aman dan sejahtera.

7.3 Hukuman jenayah Islam men­gandungi unsur-unsur pendidikan kepada penjenayah dan orang ramai. Hukuman yang dikenakan mendorong seseorang penjenayah bertaubat dan menyesali kesalahan yang dilakukannya. Dengan ini jenayah akan berkurangan dalam masyarakat. 

8.0 KESAN PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH ISLAM TERHADAP MASYARAKAT

8.1 Melindungi masyarakat daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum jenayah berlaku.
8.2 Memperbaiki penjenayah dan memperbetulkan penyelewengan.
8.3 Membersihkan dosa penjenayah, mendidiknya dan menyelamatkannya daripada azab akhirat.
8.4 Mencegah manusia daripada melakukan segala bentuk jenayah, sekali gus memelihara kehormatan diri dan menjaga kemaslahatan masyarakat, selain mendidik pesalah dan masyarakat umum.

No comments:

Post a Comment