1.0 PENGENALAN
Sebagaimana
yang kita ketahui bahawa Islam adalah agama yang paling lengkap(syumul) yang
meliputi soal yang berhubung kait dengan ibadah, muamalat, munakahat dan
jenayah.
Jenayah bererti melakukan sesuatu perkara yang
ditegah oleh Allah S.WT atau
meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehNya. Menurut ulama fuqaha pula ialah perbuatan atau
perilaku yang jahat yang dilakukan oleh seseorang untuk mencerobohi atau
mencabul kehormatan jiwa atau tubuh
badan seseorang yang lain dengan sengaja.
Undang-undang jenayah
syar'iyah atau Kanun Jinayah Syar'iyah ialah undang-undang syarak yang bersabit
dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seseorang yang boleh didakwa di
bawah kes jinayah syar'iyah.
Hukum jenayah telah
dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut para ulama’ fuqaha. Iaitu :
1-
Hukum hudud
2-
Hukum Qisas
3-
Hukum Takzir
2.0 PENGERTIAN TAKZIR
Takzir dari aspek bahasa berasal daripada
kata kerja ‘azara yang bermaksud menolak
atau menghalang.Dari segi istilah ialah hukuman yang dikenakan ke atas orang
yang membuat kesalahan dan maksiat atau orang yang mencuaikan kewajipan yang
tidak ditetapkan hukuman keseksaannya di dalam al-quran dan Hadis atau hukuman
yang dikenakan ke atas orang yang melakukan jenayah yang telah ditetapkan
keseksaaannya tetapi tidak cukup syarat bagi mengenakan keseksaan itu.
Pendapat
Ibnu Qayyim para ulama telah sepakat bahawa hukuman takzir berlaku dalam
tiap-tiap kejahatan yang tidak ada had (hukuman ) menurut besar atau kecilnya
kejahatan dan menurut sifat orang yang bersalah atau tidak.
Sarakhsi
pula berpendapat hukuman menurut budi bicara yang patut dikenakan apabila
berlaku pencabulan terhadap Allah, atau terhadap orang perseorangan yang
hukumannya tidak ditetapkan dan tiada penebusan dosa (kaffarah).
3.0 TAKZIR DALAM AL-QURAN DAN AS-SUNNAH
Perkataan
Takzir tidak pernah dinyatakan didalam Al-quran dan As-sunnah.Namun didalam Al-quran
terdapat beberapa jenis kesalahan yang tidak ada hukuman yang ditetapkan
baginya dan diserahkan kepada hakim atau pemerintah untuk menghukumnya kepada
yang melakukan jenayah.
Contoh :
1-Hukum
takzir didalam Alquran
Èb#s%©!$#ur $ygÏY»uÏ?ù't öNà6ZÏB $yJèdrè$t«sù ( cÎ*sù $t/$s? $ysn=ô¹r&ur (#qàÊÌôãr'sù !$yJßg÷Ytã 3 ¨bÎ) ©!$# tb$2 $\/#§qs? $¸JÏm§ ÇÊÏÈ
16. dan
(mana-mana) dua orang di antara kamu Yang melakukan perbuatan Yang keji itu,
(setelah sabit kesalahannya) maka hendaklah kamu menyakiti keduanya;
kemudian jika mereka bertaubat dan memperbaiki keadaan diri mereka (yang buruk
itu), maka biarkanlah mereka; kerana Sesungguhnya Allah adalah sentiasa
menerima taubat, lagi Maha Luas rahmatNya. (An-Nisa : 16)
Ayat ini menerangkan
mengenai 2 orang lelaki yang melakukan hemoseksual.Penetapan hukumnya
tidak secara khusus dan tidak dinyatakan
cara dilaksanakan hukumannya.Maka hakim atau pemerintah perlukan meletakkan
hukuman bagi kesalahan hemokseksual.
2-
Hukum takzir didalam As-sunnah
Rasulullah s.a.w pernah menjatuhkn takzir kepada Abu Zar r.a dengan
sabdanya,
لاَ يُجلَدُ أَحَدٌ فَوقَ
عَشَرَةِ أَسوَاطٍ إِلاَّ فِى حَدٍّ مِن حُدُودِ اللَّهِ تَعَالَى
“Sesungguhnya engkau adalah seorang yang terdapat dalam dirimu ciri-ciri
jahiliah.” (Diriwayatkn oleh Muslim dan At-Tirmizi).
Rasulullah s.a.w juga bersabda ,
قُولُوا لِمَن بَاعَ وَاشتَرَى فِى المَسجِدِ
لاَ أَربَحَ اللَّهُ تِجَارَتَكَ
“Katakankn kepada orang yang menjual dan membeli di masjid,”Mudah-mudahan
Allah tidak akan memberikan keuntungan dalam perniagaanmu.” (Diriwayatkan oleh
Al-haithani dalam Majma’ Az-Zawaid).
Terdapat orang yang memgumumkan barangnya yang hilang di masjid, Rasulullah
s.a.w bersabda:
لاَ رَدَّ اللَّهُ عَلَيْكَ فَإِنَّ المَسَاجِدَ
لَم تُبنَ لِهَذَا
“Semoga ALLAH tidak akan mengembalikan barangmu kerana sesungguhnya masjid
tidak dibina untuk tujuan itu.(Diriwayatkn dalam Kanzul Ummal).
HUKUMAN TAKZIR YANG DILAKUKAN OLEH RASULALLAH
- Rasulullah juga memerintahkan sekatan terhadap tiga orang sahabat yang
tidak menyertai jihad tanpa uzur syar’i dengan cukup dengan sekatan tersebut.
- Baginda pernah memerintahkan orang lelaki yang berpelilaku seperti wanita
menjauhkan diri dari madinah.
- Baginda pernah memenjarakan seorang lelaki selama sehari semalam kerana
kes tuduhan.
- Baginda pernah menaikkan nilai denda terhadap orang yang mengambil buah
kurma dari pokok sebagai stok makanan….ia merupakan beberapa bentuk takzir yang
lain yang pernah rasulullah s.a.w laksanakan.Ini bermaksud untuk mendidik serta
memberikan pengajaran kepada kaum muslimin.
4.0 KESALAHAN YANG TERMASUK DI BAWAH KATEGORI TAKZIR.
Kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah kategori
hukuman takzir ialah sebagaimana berikut:
- Kesalahan-kesalahan
hudud dan qisas yang tidak cukup bukti untuk dikenakan hukuman hudud dan
qisas npada pesalah laku.
- Kesalahan-kesalahan
khalwat, mencuri yang tidak cukup nisab, lesbian dan sebagainya.
- Perbuatan-perbuatan yang boleh mengganggu ketenteraman awam seperti mengumpat,berjudi, rasuah, mengedar dan penyalahgunaan dadah.
5.0 JENIS-JENIS
HUKUMAN TAKZIR
5.1 - Nasihat (al-Wa’z) : Menasihati orang
yang melakukan kesalahan kecil bagi yang pertama kali agar ia tidak mengulangi lagi
kesalahan pada masa akan datang.
5.2 – Teguran (al-Tawbikh
) : Teguran rasmi yang
dilakukan oleh hakim dengan mengeluarkan ucapan-ucapan atau melakukan sesuatu
tindakan tertentu agar orang yang melakukan kesalahan akan berusaha memperbaiki
dirinya.
5.3 - Ancaman ( al- Tahdid ) : Mengancam orang yang
bersalah agar tidak mengulangi kesalahannya
di atas sebab takut dikenakan hukuman.
5.4 - Pemulauan ( al- Hajr )
: Hukuman
pemulauan dikenakan kepada pesalah agar ia berasa tersepit sekiranya ia
berterusan atau mengulangi kesalahannya lantaran tidak dapat bermuamalat dengan
orang lain dalam masyarakat.
5.5 - Pengisytiharan umum
( al-Tasyhir ) : Membuat
pengistiharan kepada umum terhadap kesalahan penjenayah supaya penjenayah
berasa malu dan tertekan.
5.6 - Denda dan merampas
harta ( al-Gharamah wal-Musadarah ) : Mengenakan denda dalam bentuk wang dan sebagainya atau
merampas harta bendanya.
5.7 - Sebat (al-Jald) : Mengenakan hukuman sebat
kepada penjenayah dengan jumlah sebatan yang tertentu.
5.8 - Penjara ( al-Habs )
: Mengenakan
hukuman penjara dalam tempoh tertentu mengikut realiti semasa.
5.9 - Buang daerah : Mengenakan hukuman buang
daerah supaya pesalah rasa tertekan, mengalami kesukaran, kesusahan dan
terpisah dari kaum keluarga.
5.10 - Bunuh ( al-Ta’zir bil-Qatl ) : Dibenarkan oleh syara'
bagi menjaga kemaslahatan awam jika difikirkan sesuai
6.0 Matlamat
Hukum Hudud, Qisas dan Takzir
6.1 Untuk melindung
masyarakat daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum ia berlaku.
6.2 Untuk memperbaiki
penjenayah dan membetulkan penyelewengan. Ini dapat dilihat daripada kesan yang
ditinggalkan oleh hukuman ke atas penjenayah yang memberi pengajaran,
memperbaiki dan menghalang seseorang daripada melakukan jenayah.
6.3 Untuk membersih dosa
penjenayah dan menyelamatkannya daripada azab akhirat.
7.0
Peranan undang-undang jenayah Islam mewujudkan keamanan dan kesejahteraan dalam
masyarakat
7.1 Undang-undang jenayah
Islam menjatuhkan hukuman secara adil dan saksama. Misalnya orang yang membunuh
dihukum bunuh balas. Ini menyebabkan warisnya berpuas hati dan hilang perasaan
dendam.
7.2 Hukuman jenayah Islam
yang kemas dan tegas menyebabkan penjenayah dan orang ramai takut dan gerun
untuk mengulangi jenayah. Akhirnya kehidupan masyarakat aman dan sejahtera.
7.3 Hukuman jenayah Islam
mengandungi unsur-unsur pendidikan kepada penjenayah dan orang ramai. Hukuman
yang dikenakan mendorong seseorang penjenayah bertaubat dan menyesali kesalahan
yang dilakukannya. Dengan ini jenayah akan berkurangan dalam masyarakat.
8.0 KESAN PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH ISLAM TERHADAP
MASYARAKAT
8.1 Melindungi masyarakat
daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum jenayah berlaku.
8.2 Memperbaiki penjenayah dan
memperbetulkan penyelewengan.
8.3 Membersihkan dosa
penjenayah, mendidiknya dan menyelamatkannya daripada azab akhirat.
8.4 Mencegah manusia daripada melakukan segala bentuk jenayah,
sekali gus memelihara kehormatan diri dan menjaga kemaslahatan masyarakat,
selain mendidik pesalah dan masyarakat umum.
No comments:
Post a Comment