Pernikahan yang Mengikut Syariat Islam |
Pengertian Nikah
Nikah
dari segi bahasa ialah bersatu dan berkumpul. Manakala dari segi syarak pula ialah satu akad yang menghalalkan
istimta’ (bersetubuh dan berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara
yang dibenarkan oleh syarak.
Dinamakan
nikah kerana ia mengumpulkan dua manusia dan menyatukan di antara satu sama
lain. Orang Arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad, juga dengan
makna persetubuhan serta berseronok-seronok. Walaupun begitu makna hakiki bagi
kalimah nikah ialah akad dan makna secara simboliknya (majaz) ialah
persetubuhan.
Secara
umumnya, Al-Quran menggunakan perkataan nikah dengan makna akad dan bukannya
persetubuhan.
Firman Allah S.W.T.:
يأيّها الذين ءامنوا إذانكحْتم المؤمنات ثمّ
طلّقتموهنّ من قبل أن تمسّوهنّ فمالكم عليهنّ من عدّة تعتدّونها
Ertinya: “Wahai
orang-orang yang beriman! Apabila kamu menikahi (mengahwini) perempuan yang
beriman, kemudian kamu ceraikan sebelum kamu menyentuhnya, tidaklah perlu kamu
menghitung edahnya.” (Al-Ahzab: 49)
Yang
dimaksudkan dengan kalimah ‘menikahi perempuan yang beriman’ ialah kamu
mengadakan akad perkahwinan dengan perempuan yang beriman. Ini berpandukan
firman Allah selepas itu yang bermaksud: ‘Kemudian kamu ceraikan sebelum kamu
menyentuhnya‘. Maksud menyentuhnya ialah menyetubuhinya.
Mengapa Pernikahan
Disyariatkan
Islam
telah mensyariatkan pernikahan serta meletakkan peraturan-peraturan yang jelas
dan tepat. Peraturan-peraturan ini diasaskan atas prinsip-prinsip kukuh yang
menjamin kesejahteraan masyarakat, kebahagian rumahtangga, penyebaran kebaikan,
penjagaan akhlak serta pengekalan keturunan manusia.
Dalil-dalil
Disyariatkan Perkahwinan
Ayat-ayat Al-Quran
وانكحواالأياما منكم والصالحين من عبادكم وإمآءكم
Ertinya: “Dan
kahwinilah orang-orang yang bersendirian di antara kamu dan hamba sahaya lelaki
dan hamba sahaya perempuan yang soleh.”
(An-Nur: 32)
Maksud
“orang-orang yang bersendirian” ialah perempuan-perempuan yang tidak mempunyai
suami dan lelaki-lelaki yang tidak mempunyai isteri.
Hadis
يا معْشر الشّباب من اسْتطاع الباءة فليتزوّج فإنّه
أغض للبصر وأحصن للفرج ومن لم يستطع فعليه بالصّوم فإنّه له وجاء.
Ertinya: “Wahai para
pemuda! Sesiapa yang berkemampuan hendaklah dia berkahwin, kerana perkahwinan
itu menutup pandangan dan menjaga kehormatan. Sesiapa yang tidak berkemampuan
hendaklah dia berpuasa, kerana berpuasa adalah pendindingnya.”
Maksud
berkemampuan ialah mampu bersetubuh serta mampu menyara isteri. Maksud
pendinding ialah penyekat keinginan untuk bersetubuh.
(Riwayat Bukhari dalam kitab nikah)
Ijmak Ulama’
Ulama’ di sepanjang
zaman bersepakat bahawa perkahwinan merupakan syariat Allah.
Galakan Berkahwin
Islam
menggalakkan umatnya supaya berkahwin kerana perkahwinan kerana perkahwinan
mempunyai faedah yang besar kepada individu dan masyarakat.
Rasulullah S.A.W.
bersabda:
الدنيا متاع وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة.
Ertinya: “Dunia
adalah bahan berseronok dan sebaik-baik keseronokan dunia ialah perempuan yang
solehah.”
(Riwayat Muslim dalam kitab penyusuan)
اربع من سنن المرسلين الحياء والتعطر والسواك
والنكاح.
Ertinya: “Empat
perkara yang merupakan sunnah para rasul iaitu malu, memakai wangian, bersugi
dan berkahwin.”
(Riwayat At-Tarmidzi dalam kitab nikah)
Hikmat Perkahwinan
Disyariatkan
Menyahut seruan
fitrah manusia yang telah difitrahkan oleh Allah.
Islam
telah mensyariatkan perkahwinan bagi menyahut seruan fitrah oleh Allah. Ia
merupakan sebuah tuntutan malahan membantu mengelakkan manusia membujang dan
hidup seperti seorang rahib. Abi Samrah r.a. menyatakan bahawa : “Nabi
melarang daripada hidup membujang.” Saad bin Abi Waqas R.A. berkata :“ Rasulullah
telah menolak permohonan Osman bin Maz’un untuk hidup membujang. Kalaulah
Rasulullah membenarkannya nescaya kami akan mengembiri.”
Islam
berpendirian sederhana dengan memenuhi keinginan fitrah manusia. Malahan
mengatur supaya berperanan baik dalam melahirkan keturunan manusia. Serta
memastikan kesinambungan kehidupan manusia.
Melahirkan keturunan
yang soleh dan remaja yang berakhlak untuk masyarakat Islam
Islam
menggalakkan umatnya berketurunan ramai. Ini demi melahirkan masyarakat Islam
yang disegani dan digeruni. Sabda Rasulullah SAW :
تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم يوم
القبامة
Ertinya :
“ kahwinilah
perempuan yang pengasih dan mampu melahirkan ramai anak kerana aku berbangga
dengan umatku yang ramai pada hari akhirat.”
Islam juga menyeru wali
supaya mengahwinkan anak lelaki dan perempuan mereka. Firman Allah Taala :
وأنكحوا الأياماى منكم والصالحين من عبادكم وإمائكم
إن يكونوا فقراء
يغنهم الله من فضله والله واسع عليم
Ertinya :
“ dan kahwinilah
orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di antara kamu, dan orang soleh
daripada hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan
memberikan kekayaan kepada mereka dari
limpah kurniaNya, kerana Allah amat luas (rahmat dan limpah kurniaNya), lagi
amat mengetahui .” (An-Nur:
32)
Mewujudkan ketenangan
jiwa dan ketenteraman rohani
Perkahwinan yang
syar’ie akan menghasilkan ketenangan jiwa dan ketenteraman diri. Firman Allah
Taala :
ومن ءاياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا
إليها وجعل بينكم مودة ورهمة إن في ذالك لأيات لقوم يتفكرون
Ertinya
: “ dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmat-Nya
bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis
kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan
dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.“ (Ar-Rum:
21)
Suami
isteri akan menjaga kemuliaan, kehormatan, memberikan kerehatan serta kebahagiaan
kepada pasangan masing-masing.
Menjaga akhlak dari
runtuh dan rosak
Untuk
menjaga akhlak dan memelihara daripada rosak, Rasulullah SAW bersabda:
إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فأنكحوه إلا تفعلوا
تكن فتنة في الأرض وفساد
Ertinya : “apabila
orang yang kamu redha agama dan akhlaknya datang meminang, hendaklah kamu mengahwininya. Sekiranya kamu tidak
melakukannya nescaya akan timbul fitnah dan kerosakan di atas muka bumi.”
Menjaga kesempurnaan
dan kesejahteraan keturunan manusia.
Islam
melarang lelaki dan perempuan hidup bersama melainkan dengan ikatan perkahwinan
yang syar’ie. Juga memelihara kewujudan manusia dengan perkahwinan. Allah
menghendaki hamba-Nya menikmati kebaikan dan di jauhkan daripada keburukan.
Firman Allah Taala :
إن الله بالناس لرءوف رحيم
Ertinya : “
sesungguhnya Allah amat menyintai dan mengasihi manusia”
(Al-Baqarah: 143)
Meluaskan medan
persaudaraan dan membina prinsip bekerjasama
Ia
meluaskan ikatan persaudaraan dan mewujudkan ikatan baru dan kasih sayang.
Dapat melahirkan kerjasama di antara suami isteri. Islam merupakan agama
toleransi dan mensyariatkan bahawa perkahwinan untuk merealisasikan semua
maslahat.
RUKUN NIKAH DAN SYARAT-SYARAT KAHWIN
Terdapat beberapa rukun nikah dan
syarat-syarat kahwin yang telah disyariatkan dalam agama Islam. Antara rukun
nikah mestilah pertamanya iaitu bakal suami dan bakal isteri. Seterusnya,
haruslah mempunyai wali besertakan dua orang saksi. Akhir sekali, perkara yang
paling penting iaitu berlakunya Ijab dan Qabul dalam sesuatu perkahwinan.
BAKAL SUAMI DAN ISTERI
Lelaki dan perempuan yang ingin berkahwin
mesti memenuhi syarat seperti yang telah disyariatkan dalam agama Islam. Syarat
bagi bakal suami itu adalah beliau mestilah beragama Islam. Seterusnya, suami
itu wajiblah seorang lelaki. Lelaki tersebut tidak beristeri empat dalam satu
masa. Lelaki tersebut juga bukan dalam sedang mengerjakan umrah dan ihram.
Selain itu, lelaki itu juga bukan mahram yakni yang bukan darah daging kepada
perempuan yang ingin dikahwini.
Manakala bagi syarat bakal isteri, isteri
itu mestilah beragama Islam ataupun seorang ahli kitab. Isteri itu juga seorang
perempuan dan bukan telah menjadi milik orang yakni bukan isteri orang. Isteri
itu juga Bukan dalam mengerjakan ihram haji atau umrah. Seterusnya, isteri itu
juga bukan dalam tempoh iddah isitu
iddah raj’ie. Syarat akhir bagi isteri ialah mesti bukan mahram kepada lelaki
yang ingin dikahwini.
WALI
Dalam sesuatu perkahwinan itu, haruslah
memiliki wali. Wali nikah merupakan orang yang berkuasa megahwinkan seseorang
perempuan.Terdapat beberapa syarat
menjadi seorang wali dalam perkhawinan iaitu mestilah beragama Islam dan
seorang lelaki yang baligh dan berakal. Wali tersebut juga seorang yang merdeka.
Seterusnya, wali tersebut tidak dalam ihram haji dan tidak terhalang daripada
membelanjakan hartanya. Wali nikah terbahagi kepada dua. Pertama sekali, wali
nasab. Wali nasab adalah mereka yang berkuasa mengahwinkan seseorang perempuan
mengikut keturunan. Ia juga terbahagi kepada dua aiaitu wali kujbi dan wali
bukan mujbir. Selain itu, wali hakim,iaitu mereka yang diberi kuasa oleh
pemerintah untuk mengahwinkan yang tiada wali atau walinya hilang kelayakan.
Wali ini juga dikatakan sebagai pengganti. Jika sesorang ingin berkahwin, beliau
mesti mengambil wali nasab mengikut susunan keutamaan. Jika wali tiada langsung
atau tidak memenuhi syarat, barulah boleh berpindah kepada wali hakim.
Susunan wali mengikut nasab keutamaan
adalah seperti berikut:.
(i) Bapa
(ii) Datuk
(iii) Saudara lelaki seibu sebapa
(iv)
Saudara lelaki sebapa
(v) Anak saudara lelaki daripada lelaki seibu
sebapa sehingga keatas
(vi)
Anak saudara lelaki daripada lelaki sebapa
sehingga keatas
(vii)
Bapa saudara seibu sebapa hingga keatas
(viii) Bapa saudara sebapa hingga keatas
(ix)
Anak lelaki daripada bapa saudara seibu
sebapa(sepupu)
(x)
Anak lelaki daripada bapa saudara sebapa
(sepupu)
Bapa dan datuk adalah wali mujbir ,
sementara bakinya adalah wali bukan mujbir.Wali mujbir merupakan mereka yang
boleh mengahwinkan anak gadis tanpa persetujuannya.Namun, kuasa mereka tidak
mutlak. Ini kerana terdapat syarat-syarat yang perlu dipatuhi jika ingin
mengahwinkan anaknya.
Syarat-syarat seorang wali jika ingin
mengahwinkan anak mereka adalah anak perempuan mereka itu masih gadis,bukannya
janda. Seterusnya, bakal suami setaraf dengan anaknya dari segi keturunan, pendidikan,
pekerjaan dan sebagainya. Selain itu, bakal suami bukan daripada orang yang
sukar untuk bergaul seperti lelaki buta atau uzur (kurang upaya). Dalam pada
itu, tidak wujud permusuhan yang jelas antara wali mujbir dengan anak gadisnya.
Akhir sekali, tiada permusuhan antara anak gadis dengan bakal suaminya.
Sekiranya wali mujbir melanggar syarat
tersebut, hukum perkahwinan tetap sah. Namun, wali tersebut perlu ingat bahawa
perbuatannya adalah haram dan berdosa (Al – Syarbini 1978). Terdapat perbezaan
antara wali nasab dan wali hakim. Jadual di bawah menunjukkan perbezaan antara
wali nasab dan wali hakim.
WALI NASAB
|
DARI SEGI
|
WALI
HAKIM
|
Orang yang berkuasa mengahwinkan
seseorang perempuan mengikut keturunan
|
Maksud
|
Orang yang diberi kuasa oleh pemerintah
untuk mengahwinkan perempuan yang tiada wali
|
Bapa dan datuk
|
contoh
|
Kadi dan imam
|
Wali mujbir boleh memaksa gadis untuk
berkhawin
|
kuasa
|
Tidak boleh paksa sesiapa untuk
berkahwin
|
Berdasarkan jadual di atas ,kuasa
mengahwinkan seorang perempuan hanya boleh berpindah kepada wali hakim berdasarkan
beberapa faktor - faktor tertentu. Pertama sekali, tidak terdapat wali nasab
yang mengikut susunan. Selain itu, wali tidak dapat dikesan atau tidak
diketahui hidup atau mati. Di samping itu, wali tinggal jauh lebih dua marhala
dan sukar untuk di hubungi. Seterusnya, Wali dalam tahanan penjara dan wali
dalam mengerjakan ihram atau umrah.akhir sekali, wali enggan mewalikan
perempuan itu tanpa sebab yang munasabah mengikut hukum syarak.
SAKSI
Tanpa saksi, maka tidak sempurna dan
tidak sah sesuatu perkahwinan itu. Sesuatu
perkahwinan memerlukan dua orang saksi yang melihat akad nikah itu berlangsung.
Saksi diperlukan bagi menjamin sesuatu perkhawinan itu sah atau tidak dan
mengelak daripada berlakunya fitnah. Mereka boleh memberi keterangan sekiranya
berlaku pertikaian berhubung dengan kesahihan majlis akad nikah tersebut.
Syarat – syarat untuk menjadi saksi
adalah mestilah beragama Islam dan seorang lelaki yang baligh dan berakal.
Selain itu, lelaki itu juga bersifat adil, iaitu tidak pernah melakukan dosa
besar. Dalam pada itu, saksi tersebut memiliki pancaindera yang sempurna dan
bukan seorang yang kurang upaya. Akhir sekali, memahami lafaz ijab dan qabul
bagi kesahihan.
IJAB DAN QABUL
Ijab dan qabul termasuk dalam rukun
nikah. Perkahwinan dianggap sah apabila diakadkan oleh seorang wali atau
wakilnya dan dipersutujui oleh bakal suami atau wakilnya. Ijab adalah lafaz
yang diucapkan oleh wali. Contonhya, wali atau wakil wali berkata, “Aku
nikahkan engkau dengan Fulan bin Fulan dengan mas kawin rm100 tunai” .Qabul
pula adalah jawapan penerimaan yang diucapkan oleh bakal suami contohnya, “Aku
terima nikahnya Fulan binti Fulan dengan mas kawin rm100 tunai”
Ijab biasanya mendahului qabul. Namun, sah
akad jika menyebut qabul dahulu. Ijab dan qabul mempunyai syarat-syarat
tertentu, iaitu Ijab dilafazkan oleh wali atau wakilnya,sementara qabul
dilafazkan oleh bakal suami atau wakilnya. Di samping itu, lafaz Ijab dan Qabul
mestilah disebut dengan jelas dan diperdengar oleh semua orang. Selain itu, Ijab
dan qabul hanya berlaku dalam satu majlis sahaja. Dalam pada itu, lafaz Ijab
dan qabul tidak boleh terputus yang lama atau perkataan yang tidak berkaitan
dan tidak dibataskan dengan tempoh masa yang lama. Akhir sekali, penggunaan
bahasa yang jelas difahami oleh wali,
suami dan dua orang saksi ketika dalam majlis tersebut.
salam...ibu saya berkahwin di Batam,berapakah marhala nya dari johor bahru.perkahwinan nya diragui sama ada jurunikah itu bertauliah atau tidak.Atuk saya sudah tiada,bermakna abang kepada ibu saya adalah wali ikut nasab.Tetapi beliau tidak hadir ketika akad nikah itu berlangsung.Buku nikah juga palsu..sah atau tidak?apakah yang perlu saya lakukan....
ReplyDelete