Mas Kahwin ( Mahar )
Pengertian Mahar
Bahasa Arab: Disebut sebagai al-ahr, al- Sadaq, al- Sidqah dan
al- Nihlah.
Istilah: Pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada
isterinya disebabkan
berlakunya akad nikah. Tidak kira ianya dalam bentuk wang ringgit,
pakaian, perhiasan atau barang-barang lain yang mempunyai nilai sebagai
ganjaran perkahwinan.
Hukum Memberikan Mas Kahwin
-
Mas Kahwin menjadi Wajib ke atas suami sebaik sahaja berlakunya
akad nikah, tetapi ianya tidak menjadi rukun dalam pernikahan.Sama ada mas
kahwin disebutkan dalam akad dengan kadar tertentu daripada harta seperti
RM1,000.00 ataupun tidak disebut.Jika mereka bersepakat menafikannya atau tidak
menyebutnya,persepakatan itu batal dan hukum mas kahwin tetap wajib.
Dalil Wajib Memberikan Mas Kahwin
Dalil wajib memberikan mas kahwin
adalah berpandukan Al-Quran dan Ijmak Ulama.
-
(Al-Quran) Firman Allah Taala “Surah An-Nisa ayat
4’”
(#qè?#uäur uä!$|¡ÏiY9$# £`ÍkÉJ»s%ß|¹ \'s#øtÏU 4
“Dan berikanlah
kepada perempuan-perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian
yang wajib.”
-
(Ijmak
Ulama)
Semua
ulama bersepakat bahawa mas kahwin adalah wajib dan tidak ada seorangpun yang
mengingkari pendapat ini.
Mas kahwin wajib
dibayar oleh suami kepada isteri apabila berlakunya salah satu daripada tiga
perkara berikut:
1) Apabila ditentukan kadar mahar oleh suami.
2) Apabila diwajibkan oleh hakim.
3) Apabila dicampuri.
Menyebut Mas Kahwin Ketika Akad
Sunat disebutkan
kadar mas kahwin ketika akad kerana Nabi Muhammad S.A.W tidak pernah lupa untuk
menyebutkan mas kahwin ketika akad. Ia juga akan dapat mengelakkan perselisihan
di antara suami isteri.
Siapakah yang Memiliki Mas Kahwin
Mas
kahwin adalah milik pengantin perempuan seorang sahaja. Ia bukan milik
wali, sekalipun wali berhak menerimanya. Wali hanya berhak menerima bagi pihak
pengantin perempuan sahaja.
Firman Allah Taala: Surah An-Nisa’ ayat 20.
xsù (#räè{ù's? çm÷ZÏB $º«øx© 4 ¼çmtRrääzù's?r& $YY»tGôgç/ $VJøOÎ)ur $YYÎ6B ÇËÉÈ
20 Maka janganlah kamu mengambil kembali dari padanya barang
sedikitpun. apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan yang
dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata ?
(Maksud
ayat diatas ialah, menceraikan isteri yang tidak disenangi dan kahwin dengan
isteri yang baru. Sekalipun ia menceraikan isteri yang lama itu bukan tujuan
untuk kahwin, namun meminta kembali pemberian-pemberian itu tidak dibolehkan.)
Kadar Mas Kahwin
Tiada had minima dan maksima mas kahwin. Semua perkara yang
boleh dinamakan sebagai harta atau yang boleh ditukarkan dengan harta boleh
menjadi mas kahwin sama ada sedikit ataupun banyak,tunai atau hutang.
Firman Allah Taala: Surah An- Nisa’ ayat 24.
¨@Ïmé&ur Nä3s9 $¨B uä!#uur öNà6Ï9ºs br& (#qäótFö6s? Nä3Ï9ºuqøBr'Î/ tûüÏYÅÁøtC
“ Dan dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain
daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari ( isteri ) dengan harta kamu
secara bernikah.”
Jumlah mahar atau mas kahwin yang ditetapkan oleh Jabatan
Agama Islam Negeri sebagai suatu panduan bersama:
Negeri
|
Kadar Mas
Kahwin
|
Status
|
Wilayah Persekutuan/ Kuala Lumpur
|
RM80.00
RM40.00
|
Dara
Janda
|
Selangor Darul Ehsan
|
RM80.00
RM40.00
|
Dara
Janda
|
Johor Darul Takzim
|
RM22.50
|
Dara/Janda. Boleh ditambah tetapi tidak
boleh dikurangkan daripada jumlah yang telah disyariatkan
|
Melaka
|
RM40.00
|
Boleh ditambah tetapi tidak boleh
dikurangkan daripada jumlah yang telah disyariatkan
|
Negeri Sembilan Darul Khusus
|
RM80.00
RM40.00
|
Pilihan boleh dibuat:
-80% memilih bayaran RM24.00, 5% RM48.00.
-Bagi janda: ½ nilai di atas. Nilai yang
tertera di atas hanya tertakluk kepada bahagian Seremban, tempat atau daerah
lain mempunyai penetapan mahar yang berbeza-beza.
|
Perak Darul Ridzuan
|
Tiada ketetapan khusus (terletak pada budi
bicara kedua-dua belah pihak)
|
|
Pahang Darul Makmur
|
RM22.50
|
Dara
Janda
|
Terengganu Darul Iman
|
Tidak tetap (kebiasaannya wang hantaran
diangkat sebagai mas kahwin. Pihak perempuan berhak memberikan mas kahwin
untuk tujuan belanja hangus dengan syarat dia redha. Di negeri ini juga,
pihak lelaki memberi mas kahwin dalam bentuk wang.
|
|
Pulau Pinang
|
RM24.00
|
|
Sarawak
|
RM120.00
|
|
Sabah
|
RM100.00
RM88.00
|
Dara
Janda
|
Pemberian Mas Kahwin
·
Wajib Memberikan Keseluruhan Mas Kahwin
1)
Apabila suami telah menyetubuhi isterinya.
Suami
wajib memberikan semua mas kahwin sama ada persetubuhan itu dalam keadaan halal
seperti persetubuhan semasa isterinya suci daripada haid, ataupun persetubuhan
dalam keadaan haram iaitu semasa isterinya berada dalam keadaan haid.
Firman
Allah Surah An-nisa’ 24.
$yJsù Läê÷ètGôJtGó$# ¾ÏmÎ/ £`åk÷]ÏB £`èdqè?$t«sù Æèduqã_é& ZpÒÌsù 4
“Kemudian, mana-mana perempuan
yang kamu nikmati percampuran dengannya(setelah menjadi isteri kamu) , maka
berikanlah kepada mereka upahnya(mas kahwinnya) dengan sempurna”
- Maksud “ kamu nikmati
percampuran dengannya” dalam ayat di atas ialah bersetubuh dan merasai
kelazatan dengan bersetubuh.”
2) Salah seorang
daripada suami atau isteri meninggal dunia sama ada
sebelum berlakunya persetubuhan atau
selepasnya.
·
Suami Memberikan
Separuh Mas Kahwin
-
1) Suami menceraikan isterinya selepas
akad nikah yang sahih dan mas kahwin disebutkan dengan jelas. Penceraian
berlaku sebelum suami
menyetubuhi isterinya.
Dalilnya Firman
Allah Taala: Surah Al-Baqarah ayat 237.
bÎ)ur £`èdqßJçFø)¯=sÛ `ÏB È@ö6s% br& £`èdq¡yJs? ôs%ur óOçFôÊtsù £`çlm; ZpÒÌsù ß#óÁÏYsù $tB ÷LäêôÊtsù
“ Dan jika kamu menceraikan mereka sebelum
kamu menyentuh (bersetubuh dengan) mereka, padahal kamu telah menetapkan kadar
mas kahwin untuk mereka, maka mereka berhak mendapat separuh daripada mas
kahwin yang kamu telah tetapkan itu.”
·
Suami Tidak Perlu Memberikan Mas Kahwin
1)
Isteri murtad sebelum
dukhul.
2) Aib atau cacat yang diharuskan syarak untuk
suami memansukhkan sesuatu
perkahwinan yang berlaku. Seperti contoh, isteri menghidapi penyakit
kulit seperti sopak.
3) Isteri menggugurkan mas kahwin baik sebelum
atau selepas dukhul, tetapi dengan syarat isteri adalah orang yang sempurna keahliannya.
4) Isteri menjadikan mas kahwin sebagai tebus
talak baik sebelum atau selepas dukhul.
5) Isteri menghadiahkan mas kahwin kepada
suami.
Bahagian Mahar
-
Mahar Musamma :
Mahar yang ditentukan kadarnya mengikut persetujuan kedua- dua belah
pihak, sama ada disebut semasa akad atau tidak.
-
Mahar Mithil : Mahar
yang tidak ditentukan kadarnya, tetapi berdasarkan kadar mahar saudara-saudara perempuan
sebelah isteri.
Bahan yang Boleh
Dijadikan Mas Kahwin
1)
Wang ringgit
2)
Harta Benda
3)
Pekerjaan ( mengajarkan ilmu agama )
4)
Makanan
5)
Dengan memerdekakan hamba
6)
Sejadah
Kadar Mahar Mithil
-
Membuat perbandingan dengan mas kahwin yang pernah diterima oleh kaum keluarga isteri sebelah bapa.
-
Mengambil kira mas kahwin yang pernah diterima oleh perempuan asobah (
adik beradik perempuan seibu sebapa,
adik beradik perempuan sebapa, anak-anak perempuan
kepada adik
beradik lelaki dan kemudiannya ibu-ibu saudara sebelah bapa.
Faktor Penentu Kadar
Mahar Misil
1) Umur
2)
Kecerdikan
3)
Kecantikan
4)
Kedudukan Kewangan (harta)
5)
Mulia Diri
6)
Beragama
7)
Masih dara atau janda
8)
Keilmuan dan ketaqwaan
Hikmat- hikmat
Disyariatkan Mahar atau Mas Kahwin
1)
Melambangkan ikatan kasih saying dan kesetiaannya untuk hidup bersama sebagai suami isteri.
2)
Merupakan suatu penghormatan seorang lelaki terhadap seorang perempuan.
3)
Menjadi lambing kesungguhan suami menjaga bakal isterinya.
4)
Membolehkan isteri menyediakan keperluannya seperti pakaian dan pelbagai keperluan lain untuk memasuki
kehidupan baru.
5)
Supaya isteri berasa gembira dengan pemberian tersebut dan bersedia
menjadi isteri yang baik.
Kesan
Mahar Kepada Masyarakat Islam
Mahar
Di Bayar
|
Mahar
Tidak DiBayar
|
1) Kaum wanita akan merasa dirinya sangat
bernilai dan sentiasa dihargai
|
1) Kaum wanita merasa dirinya tidak
bernilai dan tidak dihargai
|
2) Dapat menunjukkan kesungguhan suami
menyara dan menjaga isterinya
|
2) Menunjukkan suami tidak bertanggungjawab
untuk menyara dan menjaga isteri
|
3) Memberi peluang kepada kaum wanita untuk
berbelanja hasil daripada mahar yang telah diberikan oleh suami
|
3) Suami melanggar hukum-hukum dalam bab
pernikahan
|
4) Isteri sedia berkhidmat kepada suami
|
4) Menambahkan kesempitan hidup wanita
kerana tidak dibayar mahar
|
5) Meninggikan martabat seseorang wanita
|
5) Isteri tidak bersedia berkhidmat kepada
suami dan berkemungkinan isteri akan menjadi isteri yang derhaka
|
Ø
Kesan
Mahar Yang Tinggi Kepada Masyarakat Islam
v
Kesan
Positif
1) Pengantin perempuan akan mempunyai lebih wang
2) Menunjukkan wanita Islam masih mempunyai hak
untuk memiliki harta dan tidak menjadi satu entiti dengan suaminya seperti
dalam agama yang lain
v
Kesan
Negatif
1) Menyebabkan golongan pemuda dikategorikan
sebagai seorang yang tidak berkemampuan kerana
terhalang daripada mendirikan perkahwinan
2) Membawa pasangan tersebut kea rah gejala
sosial seperti bersekedudukan dan berzina
3) Bilangan yang berkahwin akan berkurangan
kerana nilai mahar yang tinggi
4) Timbul perasaan riak dan menunjuk-nunjuk
dalam diri
5) Muncul ramai wanita yang berstatus andartu
yang kesepian
6) Mengundangkan kedukaan yang berpanjangan
terhadap kaum wanita kerana tidak berkahwin.
Konsep Walimatul
Urus
¨
¨ Berasal daripada
perkataan al-walmu bermaksud perjumpaan.
¨
Walimah atau jamuan perkahwinan
ialah kenduri yang diadakan sempena majlis perkahwinan bagi meraikan kedua
suami isteri yang berkahwin
Hukum Walimatul Urus
¨
Sunat Muakkad kerana perbuatan
tersebut baik dan mulia dan ianya sabit daripada Nabi secara perkataan dan
perbuatan. Nabi bersabda kepada Abdul Rahman bin Auf:
¨
أولم ولو بشاة
¨ ُقفهىغشُثثيثشسنتتعءئبيلشertinya: “buatlah walimah walaupun
dengan menyembelih seekor kambing”
Kadar
Walimatul Urus
Bagi orang kaya
kadar minima ialah seekor
kambing dan tidak ada kadar maksima dalam mengadakannya.
Bagi orang miskin kadarnya ialah makanan
yang dia mampu.
Waktu
Walimatul Urus
¨ Luas dan panjang
iaitu berlakunya akad sehinggalah selepas persetubuhan.
¨ Waktu yang paling
baik ialah selepas persetubuhan. Ini kerana nabi hanya mengadakan walimah untuk
perkahwinannya dengan isteri-isterinya selepas persetubuhan.
Tujuan Atau Hikmat Islam Menggalakkan
Walimatul Urus
Melahirkan tanda kesyukuran
dan kegembiraan.
Menghebahkan pernikahan
tersebut supaya diketahui oleh orang ramai.
Untuk mengeratkan persaudaraan
antara kedua-dua belah pihak.
Supaya tidak timbul perkara2
yang tidak diingini kemudian hari sekiranya perkahwinan tersebut tidak
dihebahkan kepada orang ramai.
Manusia boleh berhimpun dan
berjumpa pada waktu walimah tersebut sambil bertukar-tukar fikiran.
Dapat menzahirkan perbezaan antara
perkahwinan yang syarie dengan perzinaan yang dilarang.
Hukum Menghadiri
walimah
¨
Fardu ain kepada mereka yang
dijemput.
¨
Sabda Rasulullah S. A. W :
إذا دعي أحدكم إلى الوليمة ؛ فليأتها
Ertinya: Apabila seseorang kamu dijemput ke majlis
kenduri,
maka hendaklah dia
hadir.
Syarat Wajib
Menghadiri Walimah (Jemputan Kahwin)
¨ Kedua-dua
pengantin beragama Islam
¨ Jemputan tersebut
umum kepada semua orang, tidak dikhususkan kepada orang kaya sahaja.
¨ Tidak ada keuzuran
¨ Jemputan dilakukan
untuk menambahkan kasih saying dan mengeratkan hubungan.
¨ Tuan empunya
walimah bukan orang yang zalim
¨ Tidak didapati
perkara-perkara mungkar dalam majlis tersebut seperti tari menari, minuman
keras atau menggunakan wang yang haram dan sebagainya.
¨ Orang yang
menjemput dan dijemput adalah orang islam.
Memakan Makanan Walimah
Orang yang menghadiri jemputan
walimah tidak wajib memakan makanan walimah tersebut.Yang wajib hanyalah hadir.Jika
dia mahu makan boleh la makan jika tidak mahu boleh tinggalkan makanan tersebut.
Perkara yang Dilarang Ketika Mengadakan Walimatul Urus
¨ Mengadakan hiburan
yang melalaikan atau cara yang bertentangan dengan syariat Islam
¨ Mengadakan walimatul
urus secara besar-besaran dengan tujuan untuk bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk
kepada orang ramai
¨ Mementingkan
perkara-perkara yang haram dalam majlis tersebut
¨ Mengadakan walimatul
urus yang mempunyai unsur-unsur pembaziran dan sebagainya
¨ Pergaulan bebas
tanpa batasan antara lelaki dengan perempuan ajnabi
Kesan Walimah Terhadap Masyarakat
Islam
Dapat memberikan sedekah
Dapat mengelakkan berlakunya fitnah
Dapat mengukuhkan persaudaraan di antara umat islam
Melahirkan masyarakat islam yang bersyukur
Melahirkan masyarakat yang saling membantu antara satu sama
lain
No comments:
Post a Comment