10. Riba


1.0)     
  ERTI RIBA’

Dari segi bahasa    : Bertambah, lebih atau pertambahan. Apa yang dimaksudkan sini adalah pertambahan modal.
Menurut istilah syara’: Akad dan perjanjian tambahan bagi sesuatu pertukaran barang atau nilai tertentu dengan sebab tangguh sama ada tidak diketahui persamaanya disegi syara’ ketika akad atau diketahui persamaanya  waktu akad dan sama ada menangguhkan kedua tukaran itu atau salah satunya.


2.0)       PENGHARAMAN RIBA’

Semua agama samawi dan syariat islam mengharamkan amalan riba.Hal tersebut berdasarkan dalil nas al-Quran dan Hadith antaranya ialah:

2.1)     Dalil al-Quran

·       šúïÏ%©!$# tbqè=à2ù'tƒ (#4qt/Ìh9$# Ÿw tbqãBqà)tƒ žwÎ) $yJx. ãPqà)tƒ Ï%©!$# çmäܬ6ytFtƒ ß`»sÜø¤±9$# z`ÏB Äb§yJø9$# 4 y7Ï9ºsŒ öNßg¯Rr'Î/ (#þqä9$s% $yJ¯RÎ) ßìøt7ø9$# ã@÷WÏB (#4qt/Ìh9$# 3 ¨@ymr&ur ª!$# yìøt7ø9$# tP§ymur (#4qt/Ìh9$# 4 `yJsù ¼çnuä!%y` ×psàÏãöqtB `ÏiB ¾ÏmÎn/§ 4ygtFR$$sù ¼ã&s#sù $tB y#n=y ÿ¼çnãøBr&ur n<Î) «!$# ( ïÆtBur yŠ$tã y7Í´¯»s9'ré'sù Ü=»ysô¹r& Í$¨Z9$# ( öNèd $pkŽÏù šcrà$Î#»yz ÇËÐÎÈ  
Maksudnya: Orang-orang Yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang Yang dirasuk Syaitan Dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa Sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. oleh itu sesiapa Yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa Yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. dan sesiapa Yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
                                                                                                (Surah al-Baqarah 2: 275 )

Maksudnya: Allah susutkan (kebaikan harta Yang dijalankan Dengan mengambil) riba dan ia pula mengembangkan (berkat harta Yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang Yang kekal terus Dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.
                                                                                                (Surah al-Baqarah 2: 276)

2.2)     Dalil Hadith :

·        Hadith yang menunjukkan pengharaman riba’ ialah :  

إِنَّ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ آكَلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ
Terjemahannya: Rasulullah S.A.W. telah melaknat pemakan riba, orang yang memberikan riba, orang yang menjadi penulisnya dan saksi-saksinya. Kemudian Rasulullah S.A.W. mengatakan: Mereka semua adalah sama. (Riwayat Muslim, Nasai, Abu Daud, Tarmizi dan Ibnu Hibban). 
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim dan Ahmad dan Abu Daud dan Tarmizi)
·         Hadith lain yang menunjukkan bahaya riba’ ialah :
حدثنا عبد العزيز بن عبد الله حدثنا سليمان عن ثور بن زيد عن أبي الغيث عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : اجتنبوا السبع الموبقات قالوا يا رسول الله : وما هن قال الشرك باالله والسحر وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل مال اليتيم والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات والمؤمنات الغافلات.
Terjemahan:Hendaklah kamu menjauhi tujuh perkara yang membinasakan,sahabat-sahabat bertanya.Apakah ia wahai Rasullullah s.a.w? Jawab Baginda: Syirikkan Allah S.W.T.,melakukan perbuatan sihir, membunuh diri, atau  jiwa yang dilarang oleh  Allah S.W.T. kecuali dengan cara yang sebenar,makan riba,makan harta anak yatim,lari daripada medan peperangan dan menuduh zina terhadap perempuan-perempuan yang baik yang tidak ada perasaan untuk melakukannya.
 (Riwayat Bukhari dan Muslim)

  
3.0)       JENIS-JENIS RIBA’
Menurut pendapat Imam Syafi’i, riba yang terdapat dalam konteks jual beli terbahagi kepada tiga jenis:           
  -Riba al-Fadlu
  -Riba Nasi’ah
  -Riba al-Yady


3.1)       RIBA’ AL-FADLU

3.1.1) MAKSUD

Riba al-Fadlu  ialah riba yang dibayar lebih kepada satu pihak dengan sebab penukaran.Riba al-Fadlu juga jual beli yang disertai dengan tambahan dengan salah satu jenis barang yang sama jenis.Contoh:jual beli sekilo gandum dibayar dengan sekilo setengah gandum.
Riba al-Fadlu juga berlaku dalam jual beli duit dengan duit atau wang dengan wang, atau makanan disamping ada pertambahan. Contohnya seseorang yang menjual emas kepada seseorang hingga sesuatu tempoh tertentu dan dibayarnya dengan emas dan tambahan perak.
Riba seperti ini berlaku baik benda yang dijual beli sama jenis atau berlainan jenis.

3.1.2) PEMBENTUKAN RIBA’ AL-FADLU.

Riba al-Fadlu secara umumnya berlaku dalam enam jenis benda iaitu:
Ø  Emas.
Ø  Perak.
Ø  Hintah (biji gandum).
Ø  Tamar.
Ø  Garam.
Ø  Gandum (tepung). 

3.1.3)        PENGHARAMAN RIBA’ AL-FADLU

     Ia diharamkan dengan berdasarkan Hadith dan Qiyas. Antara dalil Hadith ialah:
حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وعمرو الناقد وإسحق بن إبراهيم واللفظ لإبن أبي قال إسحق أخبرنا وقال الآخران حدثنا وكيع حدثنا سفيان عن خالد الحذاء عن أبي قلابه عن أبي الأشعث عن عبادة بن الصامت قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبرّ بالبرّ والشعير بالشعير والتمر بالتمر والملح بالملح مثلا بمثل سواء بسواء يدا بيد فإذ ا اختلفت هذه الأصناف فبيعوا كيف شئتم إذا كان يدا بيدٍ.
Ø  Maksudnya: Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum,barli dengan barli,tamar dengan tamar dan garam dengan garam sama banyak dengan tunai. Apabila berlainan jenis pula bolehlah kamu jual sekehendak kamu asalkan tunai.
 (Riwayat Muslim dan Ahmad)
Ø   حدثنا أبو كريب وواصل بن عبد الأعلى قال حدثنا ابن فضيل عن أبيه عن ابن أبي نعم عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الذهب بالذهب وزنا بوزن مثلا بمثل فمن زاد أو استزاد فهو ربا .
Ø  Maksudnya: Emas dengan emas,perak dengan perak,gandum dengan gandum,garam dengan garam, serupa dengan yang serupa, sesiapa yang menambah atau mengurangkannya,maka ia telah melakukan riba, orang yang memberi dan mengambil riba adalah sama dosanya.
                                                                                  (Riwayat  Bukhari  dan Muslim)


Walaupun riba  al-Fadlu selalunya terjadi dengan enam jenis barang seperti yang tersebut tadi, namun dalam keadaan lain ia boleh dikiaskan dengan perkara berikut :
·         beras
·         gula
·         dan lain-lain
Oleh itu barangan yang mempunyai unsur riba tersebut boleh dijual dengan yang sama jenisnya,seperti emas dengan emas berdasarkan tiga syarat:
                (a) Hendaklah sama sukatan dan timbangan keduanya.
                (b) Dengan tunai.
                (c) Terima dalam majlis akad.
Barangan jenis riba lain yang tidak sama jenisnya juga seperti gandum dengan barli tidak boleh dijual dengan dua syarat:
              i. Dengan harga tunai.
             ii. Terima dalam majlis akad.    


3.2)       RIBA’ AN-NASI’AH

3.2.1) MAKSUD:

Riba al-Nasi’ah ialah pertambahan dengan sebab lambat membayar atau penangguhan bayaran hutang atau pinjaman.Oleh itu riba ini ialah pertambahan benda dengan sebab hutang.
Riba al-Nasi’ah di sisi Imam Hanafi  ialah jual beli dengan sesuatu tempoh, iaitu apabila sampai tempoh yang dijanjikan ada pertambahan barangan atau nilai. Iaitu riba yang dibayar lebih kerana dilambatkan pembayaranya atau sampai tempoh mestilah bayar lebih, tetapi sekiranya tidak cukup tempohnya tidak payah bayar lebih. Dalam konteks semasa ia sama dengan pinjaman dengan faedah.


3.2.2) PENGHARAMAN RIBA’ AN-NASI’AH.

Riba al-Nasi’ah diharamkan berdasarkan firman Allah S.W.T. iaitu :
šúïÏ%©!$# tbqè=à2ù'tƒ (#4qt/Ìh9$# Ÿw tbqãBqà)tƒ žwÎ) $yJx. ãPqà)tƒ Ï%©!$# çmäܬ6ytFtƒ ß`»sÜø¤±9$# z`ÏB Äb§yJø9$# 4 y7Ï9ºsŒ öNßg¯Rr'Î/ (#þqä9$s% $yJ¯RÎ) ßìøt7ø9$# ã@÷WÏB (#4qt/Ìh9$# 3 ¨@ymr&ur ª!$# yìøt7ø9$# tP§ymur (#4qt/Ìh9$# 4 `yJsù ¼çnuä!%y` ×psàÏãöqtB `ÏiB ¾ÏmÎn/§ 4ygtFR$$sù ¼ã&s#sù $tB y#n=y ÿ¼çnãøBr&ur n<Î) «!$# ( ïÆtBur yŠ$tã y7Í´¯»s9'ré'sù Ü=»ysô¹r& Í$¨Z9$# ( öNèd $pkŽÏù šcrà$Î#»yz ÇËÐÎÈ  
 Maksudnya: Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan  terhoyong-hayang  kerana sentuhan syaitan itu.Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba”.Padahal Allah S.W.T tela menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah  menjadi haknya, dan perkaranya terserlah kepada Allah S.W.T .Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka mereka itulah ahli neraka,mereka kekal di dalamnya.
                                                                                                       (Surah al-Baqarah 2:275)

3.3)   RIBA’ AL-YADY

3.3.1) MAKSUD

Riba al-Yady iaitu riba yang dibayar lebih kerana tidak diterima dalam masa akad dan perjanjian itu.Riba al-yady juga ialah jual beli dengan tambahan tetapi dengan jenis yang lain, seperti jual beli dengan tambahan tetapi dengan jenis lain, seperti jual beli gandum dibayar dengan barli.Tidak terdapat tempoh pembayaran.
Dalam erti kata lain, riba al-yady ialah jual beli dengan penangguhan barang atau tidak disebut bilakah akan diserahkan barangan itu. Seperti seseorang yang menjual gandum dengan bijirin. Menurut pendapat Imam Hanafi, riba al-yady adalah sama  dengan riba al-nasi’ah. Iaitu pertambahan lain, atau benda dengan sebab hutang. 

3.3.2) PENGHARAMAN RIBA’ AL-YADY

Islam mengharamkan riba al-Yady dengan berdasarkan dalil tertentu, antaranya ialah: dalil Hadith mengenai pengharamnya sebagaimana sabda Rasullah s.a.w. yang bermaksud:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبر بالبر والشعير بالشعير والتمر بالتمر والملح بالملح مثلا بمثل يدا بيد فمن زاد أو استزاد فقد أربى الآخذ والمعطي فيه سواء
Maksudnya: Pertukaran emas dengan emas adalah riba kecuali saling memberi di majlis akad, gandum dengan gandum adalah riba kecuali ambil dan menerima di masa akad, sya’ir dengan sya’ir adalah riba kecuali diberi dan menerima  di masa akad, tamar dengan tamar adalah riba kecuali diberi dan diterima semasa akad. 
                                                                                                (Riwayat Umar r.a) 


4.0)   HIKMAH PENGHARAMAN RIBA’

·         Merosakkan perhubungan antara manusia.
·         Orang makan riba akan merasakan kesenangan dan mendorong mereka tidak membuat sebarang pekerjaan.
·         Menindas orang yang sememangnya sudah terdesak lagi memerlukan.
·         Islam menggalakkan umatnya memberi hutang yang baik dan akan mendapat pahala, bukannya melalui riba.
·         Mengikis perasaan ihsan dalam diri dan menyebabkan permusuhan antara individu lain.


5.0)     KESAN RIBA’ KEPADA AMALAN MASYARAKAT ISLAM.

Seperti mana yg kita semua sedia maklum, islam mengharamkan riba dan menyatakan riba sebagai kejahatan terbesar dan dosa terberat yang dilakukan oleh manusia. Rasulullah S.A.W. juga melaknat setiap orang yang terlibat dalam riba ini.
Namun, terdapat beberapa kesan buruk terhadap orang yang mengamalkan riba’.

a) Dari segi akal

Riba tumbuh di dalam diri manusia ini akan menjadikan akhlak manusia itu rosak dan mereka akan mempunyai sifat, tamak, kedekut, ego dan sebagainya. Sikap ini akan menghilangkan semangat pengorbanan dan erti kasih untuk menjaga kebajikan dalam masyarakat.

b) Dari masyarakat

Amalan riba ini akan menjadikan pemakannya hidup senang-lenang tanpa bekerja dan berusaha sedangkan Islam menggalakkan umatnya untuk berusaha dan bekerja. Ia juga merupakan penindasan terhadap orang-orang miskin di mana pihak pemberi hutang akan bertambah kaya sementara penerima hutang akan bertambah miskin dan tertekan. Ini akan merosakkan hubungan dalam hidup bermasyarakat. Selain itu, amalan riba boleh menyebabkan kasih-sayang, sikap tolong-menolong dan mengasihani antara satu sama lain akan hilang antara orang miskin dan orang kaya. Konflik ini boleh berlaku akibat ketidakpuasan hati di kalangan peminjam seperti rompakan, pembunuhan dan lain- lain. Ini boleh mengganggu gugat kestabilan masyarakat secara keseluruhan.

c) Dari segi ekonomi

Riba yang tinggi memusnahkan daya penarik pelabur, menyebabkan kekurangan pekerjaan dan pendapatan. Ia juga merosakkan perkembangan ekonomi dan mengakibatkan inflasi. Riba diperoleh tanpa mengusahakan sesuatu dan meletakkan kesemua risiko ke atas bahu peminjam. Kita bimbang denga berlakunya riba dalam negara akan menyebabkan keretakan institusi keluarga, meningkatnya jenayah, bertambahnya kes bunuh diri, menjual maruah diri, penindasan, keruntuhan moral dan sebagainya.  Justeru, semua pihak diseru agar menyediakan perancangan kewangan yang baik untuk menjauhi budaya berhutang dan riba’, bagi mengelakkan kehancuran masa depan individu, masyarakat dan negara.
Apabila al-Quran mengharamkan urusniaga yang melibatkan riba tujuannya adalah untuk melindungi mereka yang tidak berkemampuan daripada mereka yang kaya yang mungkin mengambil kesempatan daripada mereka. Pengharaman riba oleh Islam hendaklah dilihat sebagai satu usaha untuk memperbaiki etika manusia bahawa semua manusia mestilah dilayan dengan adil, bukannya sebagai halangan kepada perniagaan.
Oleh itu, ingatlah bahawa orang yang terlibat dengan riba’ akan dicabut keberkatan dalam hidupnya. Allah tidak menyukai setiap orang yang ingkar (yang menghalalkan riba’) lagi banyak melakukan dosa”.

No comments:

Post a Comment