6. Fasakh & Khulu'



1.0    Fasakh

1.1    Pengertian Fasakh

Pengertian fasakh dari segi bahasa ialah rosak atau putus.Manakala dari segi istilah ialahpembatalan nikah disebabkan oleh sesuatu sifat yangdibenarkan oleh syarak, misalnya perkahwinan suami isteriyang difasakhkan oleh kadi disebabkan tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya.Selain itu, fasakh juga bererti memutuskan pernikahan.


1.2    Sebab-sebab berlakunya Fasakh
   
Mengikut mazhab Shafie, seorang isteri boleh menuntut fasakh melalui kadi atau mahkamah disebabkan suami telah mencuaikan pemberian nafkah atau tidak memberi nafkahuntuknya selama tiga bulan.Selain itu, suami telah dihukum penjara selama tiga tahun atau lebih dan hukuman itutelah menjadi muktamat.Isteri juga boleh memohon fasakh sekiranya suami tidak menjalankan kewajipan-kewajipannya sebagai seorang suamiterhadap isterinya selama satu tahun dengan tiada sebab yang munasabah.
Di samping itu, suami yang telah mati pucuk pada masa berkahwin dan terus-menerus begitu juga boleh difasakhkan oleh isteri sekiranya isterinya terseksa. Lebihan itu juga, suami gila atau mengidap penyakit merana yang akan mengambil masa yang panjang untuk menyembuhkannya atau tiada harapan sembuh dan jika diteruskan perhubungan suami-isteri akan menjejas kesihatan isteri.
Sebab-sebab ini haruslah dinyatakan oleh isteri sebelum menuntut fasakh melalui kadi dan penyelewengan dalam kenyataan adalah salah di sisi agama.


1.3    Tujuan Fasakh

Fasakh adalah bertujuan untuk memelihara hak-hak wanita daripada ditindas oleh kaum lelaki.Selain itu, fasakh juga dapat mengelak bahaya kemudaratan yang ditimpa oleh kaum wanita yang telah berkahwin.Contohnya kemudaratan memohon nafkah zahir dan batin dari suami yang sakit tenat dalam masa yang panjang.Fasakh juga dapat memberi keadilan kepada wanita yang cukup umurnya melalui keputusan mahkamah dengan adanya sebab-sebab yang benar dan munasabah.

1.4    Cara Melakukan Fasakh

Fasakh dapat dijalankan dalam beberapa cara ataupun peringkat. Pertamanya, adalah suami atau isteri mestilah mempunyai sebab yang mengharuskan fasakh dan pihak mahkamah harus mendengar penjelasan dari dua pihak iaitu suami dan isteri.
Selain itu, pihak yang ingin menuntut fasakh haruslah membuat aduan kepada pihak kadi supaya membatalkan perkahwinan mereka. Sekiranya perkara tersebut  dapat dibuktikan dan pengaduan yang diberikan adalah betul, pihak kadi boleh mengambil tindakan untuk membatalkan perkahwinan. Pembatalan perkahwinan dengan fasakh tidak boleh dirujuk kembali kecuali akad nikah yang semula kerana fasakh tidak termasuk dalam talak yang boleh dirujuk.
  

1.6    Akibat Fasakh


Fasakh adalah satu cara dalam penceraian antara suami dan isteri. Pelbagai akibat yang kita boleh lihat di sini, antaranya ia dapat memutuskan sama sekali tali perkhawinan antara keduanya dan si suami tidak boleh merujuki isterinya pada waktu iddah kerana fasakh termasuk dalam talak Bain Syughra. Selain itu, fasakh juga membolehkansi suami mengahwini bekas isterinya itu jika dipersetujui dengan akad dan mas kahwin yang baharu.Fasakh juga tidak mengurangi jumlah talak yang ada di tangan suami.Ini bermakna suami masih ada hak yang sepenuhnya dalam jumlah talak.


2.0       Khulu’
           
                        2.1.      Pengertian Khulu’

Khulu' bererti tanggal atau putus.Yang mana pengertian Menurut syara' Khulu' adalah Penceraian yang diminta oleh isteri dari suaminya dengan memberi wang atau sebagainya yakni tebusan sebagai ganti sekiranya si suami menerimanya.
Dalam  kalangan masyarakat Melayu, Khulu' juga membawa maksud "tebus talak", perkara ini berlaku disebabkan beberapa hal yang tidak disenangi oleh isteri terhadap suaminya ataupun pekara-pekara yang menyebabkan isteri membenci suaminya.

            2.2.      Dalil yang menunjukan khulu’

229. talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) Dengan cara Yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) Dengan cara Yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa Yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri Yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. oleh itu kalau kamu khuatir Bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) Yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa Yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang Yang zalim.(Al-baqaroh)


                        2.2.1   Hadith menunjukan khulu’

Dari Ibnu Abbas R.A. Meriwayatkan yang bermaksud:     
Isteri Thabit bin Qais bin Syammas datang menemui Rasulullah S.A.W lalu berkata ; “ ya Rasulullah! aku tidak membenci Tsabit dalam agama dan akhlaknya. Aku tidak mahu mengingkari ajaran Islam”. Maka Rasulullah S.A.W. bersabda : “Mahukah engkau mengembalikan kebunnya?”.  Jawabnya:Ya!, maka ia mengembalikan kepadanya dan Rasulullah S.A.W.  Bersabda kepada thabit: terimalah kebunmu itu  dan cerailah dia satu talak.”
[Hadith Riwayat  Al-Bukhari,An- Nasai

Daripada dalil dan hadith menerangkan bahawa kaum isteri boleh meminta talak dari suaminya namun para isteri haruslah mengembalikan (kebun) mas khawin ataupun tebusan yang dipersetujui oleh suami dan suami menerima (kebun) yang dikembalikan oleh isterinya.

                        2.3.      Hukum berlakunya khulu’

Hukum yang mensabitkan khulu’ berlaku bergantung kepada syarat-syarat yang berikut
·         Makruh. Ini merupakan hukum asal khuluk. Dimana suami membenci isterinya kerana buruk akhlaknya dan ia berupaya agar isteri menggugat cerai melalui khuluk , maka menurut para ulama makruh bagi suami menuntut tebusan dari isteri. 

·         Harus. Ertinya bahawa perceraian melalui jalan khuluk oleh isteri dibolehkan dan tidak jatuh dosa bagi pelakunya.Dengan ketentuan bahawa isteri sangat membenci suaminya, dan dikhawatirkan isteri tidak dapat menunaikan hak suaminya sebagaimana yang diperintahkan Allah Swt.


·         Haram. Hal ini dapat terjadi dari dua pihak.Pertama dari pihak suami.Dimana suami sengaja menyusahkan isteri dan tidak mahu berkomunikasi dengan isteri, sengaja tidak memberikan hak-hak isteri, dengan tujuan agar isteri merasa tertekan seolah seperti dizalimi yang akhirnya isteri tidak tahan dan menggugat suami melalui tebusan/iwadh.Dan apabila suami menceraikan isteri, maka suami tidak berhak mengambil tersebut.Kecuali isteri melakukan perbuatan keji seperti berzina atau melakukan perbuatan maksiat maka suami dapat membuat suatu kondisi yang menyusahkan isteri agar membayar tebusan melalui jalan khuluk.


·         Sunnat. Apabila suami berlaku Mufarrith (meremehkan) hak-hak Allah, seperti suami meremehkan solat, puasa dan meremehkan ajaran ajaran agama, maka disunatkan isteri menggugat cerai suami melalui jalan khuluk.Dalam hukum ini, sangat perlu dijalankan sekiranya tindakan suami melampaui batas dalam hukum Allah.


·         Wajib. Dimana suami memiliki keyakinan atau perbuatan yang dapat mempengaruhi aqidah isteri keluar dari Islam. Sementara Isteri tidak mampu membuktikan perbuatan suami tersebut di depan Pengadilan. Atau isteri mampu membuktikan keyakinan dan perbuatan suami di atas tetapi pengadilan belum menetapkan suami murtad sehingga tidak disahkan bercerai, maka dalam keadaan demikian wajib bagi isteri menggugat melalui jalan khuluk, kerana seorang muslimah tidak selayaknya menjadi isteri dari suami yang memiliki keyakinan dan perbuatan kufur. 


                        2.4.      Rukun dan Syarat Khulu’.
 Rukun dan syarat khulu’ terbahagi kepada lima bahagian. Antara rukun dan syarat khulu’ ialah pertamanya, Al-Mujib yakni suami. Tidak terjadi khulu’ tanpa adanya suami.Seterusnya, Al-Qabil yakni isteri.Tidak terjadinya khulu’ sekiranya tiada isteri dan suami. Selain itu, Mua’wad iaitu tebusan yang dimiliki oleh isteri untuk diberikan kepada suami sekiranya tebusan dipersetujui oleh suami maka khulu’ akan berlaku manakala sebaliknya khulu tidak akan terlaksana.‘Iwadh juga termasuk dalam rukun dan syarat khulu’ iaitu bayaran ganti yang diambil oleh suami daripada isteri sebagai tebusannya dalam menuntut khulu’.Suami menerima tebusan daripada isteri sepertimana dalam persetujuan yang telah dipersetujuhi oleh kedua-dua pihak.Dan yang terakhir adalah shighah.




2.5.      Akibat sekiranya berlaku khulu’
Kesan sekiranya berlaku khulu’ terbahagi kepada tiga bahagian. Antara bahagian tersebut :

Khuluk tidak dianggap dalam hitungan talak. Bila seseorang telah melakukan khuluk padahal ia telah melakukan dua kali talak , maka masih dibolehkan menikahi isterinya tersebut, walaupun khuluk terjadi lebih dari satu kali. Maksud di sini khulu’ tidak jatuh talak sekiranya berlaku khulu’ lebih daripada dua kali.

Isteri yang melakukan khuluk hanya mempunyai masa iddah satu kali sahaja.

Khuluk dibolehkan pada bila-bila masa, walaupun isteri dalam keadaan haid atau suci yang telah digauli, kerana khuluk disyariatkan untuk menghilangkan kemudhratan yang menimpa wanita, hal ini kerana faktor buruknya pergaulan suami, atau isteri tinggal dengan suami yang dibencinya atau tidak disukainya. Maka wajarlah bila khuluk tidak mempertimbangkan keadaan isteri










3.0       Kesan fasakh dan khulu kepada masyarakat
Pada masa kini, hidup masyarakat lebih inginkan kehidupan yang mewah dan senang lenang, namun masyarakat tidak menyedari bahawa kehidupan sedemikian cenderung membawa kepada perkara kurang baik terutama kepada keluarga.Dengan kehidupan yang demikian, tangungjawab terhadap keluarga sering kali diabaikan bahkan pada masa kini kes-kes seperti penceraian sering berlaku samada suami tidak suka dengan sikap isterinya atau pun isteri tidak menyukai sikap suaminya.Oleh itu, terdapat pelbagai kesan yang berlaku kepada masyarakat terutamanya penceraian yang berlaku akibat fasak dan khulu’.
             Antara kesan fasak dan khulu’ kepada masyarakat adalah masyarakat akan lebih cenderung dalam memilih pasangan hidup mereka sebelum mereka menjalinkan ikatan perkhawinan terutama pada isteri yang bakal mencari pasangan hidupnya(suami).selain itu, kesan fasakh dan khulu’ juga dapat mengurangkan kes-kes penderaan suami terhadap isteri. Hal ini kerana, perbuatan menzalimi isteri tidak diajar dalam islam dan kes-kes kezalimam yang berlaku pada masa kini sangat berleluasa.
Di samping itu, fasakh dan khulu’ juga boleh menjadikan sesebuah masyarakat itu terhindar dari bahaya kemudharatan seperti seorang suami yang terlibat dengan gejala dadah dan rokok. Dalam hal ini, seorang isteri berhak untuk menuntut fasakh kerana kebimbangan akan kemudharatan kepada diri dan anak-anaknya. Lebihan itu, fasakh dan khulu’ dapat membuktikan kepada masyarakat kita bahawa islam telah menggariskan hukum-hukum dan kelonggaran kepada para isteri yang mempunyai masalah-masalah yang boleh membolehkan mereka untuk menuntut hukum-hukum dari Allah S.W.T ini.
            Justeru itu, kita sebagai manusia haruslah mengamalkan ajaran agama dalam kehidupan kita, bukan sahaja dalam ilmu munakahat, bahkan ilmu-ilmu lain seperti ilmu perniagaan, ilmu akidah dan juga ilmu undang-undang.  

6 comments:

  1. perempuan yang dicerai melalui fasakh dan khuluk ada nafkah tak?

    ReplyDelete
  2. Saya telah berkahwin dengan saudara baru.. sudah masuk 5 thn 5 bulan usia perkahwinan kami. Suami saya masih enggan mengikut ajaran islam... setiap tahun baru cina dia akan mengikut amalan agama lamanya iaitu menyembah tokong sambil memegang colok. Masih memakan daging khinzir... bagaimana dengan status perkahwinan saya? Adakah dia telah jatuh murtad... sekiranya benar, apa yang harus saya lakukan... saya keliru.. harap dapat membantu saya. Haruskah saya menuntut fasakh atau khuluk? Saya enggan disentuh dia lagi... Bantulah saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan, better pegi jumpa qadi @ hakim mahkamah untuk mengadukan masalah puan. InsyaAllah mereka akan bantu. Cuma masalah prosedur fasakh lebih rumit daripada khulu'. Adukan mereka tolong

      Delete
  3. Assalamualaikum..antara faksah dn khulu..yg mane lbih afdal dlm mslh saya..suami abaikan nafkah.tidak bekerja,mpunyai msalah mental dn saya sering dimaki hamun shingga saya jdi tertekan..yg mana satu sesuai utk saya?

    ReplyDelete
  4. Minta izin untuk dijadikan sebagai sumber bahan.

    ReplyDelete
  5. Tempoh iddah 3 bulan kn.. Sya brcerai talak tebus, slepas tmat iddah 3 bulan bleh kwen blik ka dgn bkas suami atau kna tnggu tempoh lgi ke mcm mna yee?

    ReplyDelete